onsdag 20 november 2013

Inför det praktiska provet i HK år 8, v. 48

Hej alla glada!

V. 48 är det ju praktisk prov på Hk. 

Lik som till alla prov kan det vara en bra ide att träna och läsa på inför även detta prov. 

Ni ska, som jag sagt så många gånger tidigare, baka egna hamburgerbröd, göra hamburgare och av detta skapa en god maträtt som är väl anpassad utifrån hälsa och miljö.
Ni jobbar i grupp men utvärderingen som ni skriver gör ni enskilt. Den kan bli en hemuppgift beroende på hur tiden räcker till på lektionstid. 
Utvärderingen är en viktig del i provet så slarva inte med den. 

På torsdag och fredag i veckan får ni ett papper av Lisbeth med mål och lite instruktioner inför provet.
Här är samma text:
______________________________________________________

Praktiskt prov Hem- och konsumentkunskap

Under v. 48 ska alla åttor göra ett praktiskt prov i Hem- och konsumentkunskap.

Provet går ut på att ni, i grupp ska förbereda, och organisera arbetet i och runt köket, tillaga en måltid, sköta eftersysslor och utvärdera hur det har gått utifrån ett hälsa- och miljö perspektiv.

De mål som ni strävar mot och kommer att träna på är att:.....

  • Eleven kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet,
  • Eleven kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
  • Eleven har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
  • Eleven tränar på bakning och matlagning och olika metoder för detta.
  • Eleven tränar på hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
  • Eleven tränar på planering och organisering av arbetet vid matlagning och övriga uppgifter runt omkring.
  • Eleven tränar på att använda redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning på ett funktionellt och säkert sätt.
  • Eleven visar att hon/han förstår hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel
  • Eleven tränar på hur måltider bör komponeras utifrån individuella behov av energi och näring.
  • Eleven tränar på hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande.
  • Eleven tränar på arbetsfördelning och samarbete på gruppnivå.

Konkreta mål
  • Använda rätt redskap vid rätt tillfälle
  • Stekning som matlagningsmetod
  • Hygien vid hantering av mat
  • Individuella behov utifrån tallriksmodellen
  • Arrangera kring måltiden
  • jämställdhet i köket
  • lämna ett enkelt omdöme och en reflektion om ditt arbete och resultat.
  • Motivera dina val.
  • Planera och organisera arbetet kring matlagningen och efterarbetet på ett fungerande sätt
  • Baka med jäst. Vad krävs för ett gott resultat?

Inför detta prov kan det vara bra att både träna hemma på att laga, men också att läsa på lite.
Detta gör du på följande sidor i HK-boken:

s. 19-20
s. 86-89
s. 142
s. 145
s. 154
s. 160
s.164
s.272

Recepten hittar du också i HK-boken på sidorna:
229 (hamburgare)

275 (hamburgerbröd)

__________________________________________________________

Ha en bra vecka och en trevlig helg!
/Linnea

V. 47. Filmtajm i HK:n



Tjabba Tjena. 

I veckan, v. 47, är det filmtajm på HK:n som gäller. Det blir fortsättning på temat snabbmat och filmen som visas är dokumentären Super Size Me. Den handlar om en kille som heter Morgan som gör ett experiment med sig själv genom att, under en månads tid, bara äta mat från världens största hamburgerkedja, Mc Donalds. 

Förutom att man får följa hans kropps påverkan och hur han mår får man också se hur snabbmatskulturen har växt fram i USA och världen. Det är visseligen inte i Sverige, men vi i Sverige och Europa går mer och mer åt samma trender som gäller "over there" så den är rätt nyttig att se ändå... Jag hoppas att den väcker några frågor och tankar hos er..
OBS! Filmen ser ni hos Lisbeth i helklass!
/Linnea