I veckan har ni, 8d, 8c och 8b testas lite på era praktiska kunskaper. Den måltid som ni, utifrån givna förutsättningar, valde förra lektionen har ni i veckan nu tillagat. (8a ligger lite efter och har planerat i veckan. Nästa vecka får ni tillaga)
Resultaten har över lag blivit bra! Jag hoppas att ni är nöjda.
Några slutsatser ni dragit är bland annat att;
- Vegetariskt är betydligt billigare, då kanske man också har råd med efterrätt..
- Man kan hinna ganska mycket på 120 min om man är effektiv..
- Det är viktigt att man tillagar rätt sak i rätt tid... annars kanske man får äta kall mat...
Det som återstår av denna uppgift är nu att göra en reflektion och utvärdering av måltiden. Den är individuell och görs hemma. Lämna in senast under nästa lektion.
Tänk på att utvärderingen är minst lika viktig som det praktiska, om har ni misslyckats eller ångrar något under tillagningen är det här ni ska skriva om detta. Var ärliga mot er själva och skriv som det var... och framför allt.. Motivera era svar!
Frågorna är följande..
1. Är måltiden bra och allsidigt
sammansatt med tanke på smak, näringsinnehåll och individuella behov?
2. Om inte, vad kan du komplettera med
för att få en godare, nyttigare och bättre anpassad måltider?
3. Var er/din måltid miljöanpassad
utifrån val av råvaror (livsmedel) och tillagningssätt?
4. Hur kan ni miljöanpassa er måltid
ännu bättre?
5. Vad tyckte du om matens konsistens,
utseende och måltidens sammansättning?
6. Det finns alltid något man kan göra
annorlunda eller ändra på om man skulle tillaga måltiden igen, vad skulle du
vilja ändra? Varför?
7. Hur gick samarbetet i gruppen, hur
lade ni upp arbetet? Kunde ni gjort något annorlunda?
8. Har du något övrigt du vill ta upp
eller berätta om?
9. Fyll i tallriksmodellen och
matcirkeln nedan. (rita upp dem och fyll i)