fredag 20 november 2015

Inför praktiska provet år 8

Hej alla glada!
v. 48 är det praktisk prov för år 8 på Hkk.
Lik som till alla prov kan det vara en bra ide att träna och läsa på inför även detta prov.
Ni ska, som jag sagt så många gånger tidigare, baka egna hamburgerbröd, göra hamburgare och av detta skapa en god maträtt som är väl anpassad utifrån hälsa och miljö.

Ni jobbar i grupp men utvärderingen som ni skriver gör ni enskilt. Den kan bli en hemuppgift beroende på hur tiden räcker till på lektionstid.
Utvärderingen är en viktig del i provet så slarva inte med den. 

På lektionen veckan innan provet får ni ett papper av mig och Lisbeth med mål och lite instruktioner inför provet.

Här är samma text:
________________________________________________

Praktiskt prov Hem- och konsumentkunskap
Under v. 47 och 48 ska alla åttor göra ett praktiskt prov i Hem- och konsumentkunskap.
Provet går ut på att ni, i grupp ska förbereda, och organisera arbetet i och runt köket, tillaga en måltid, sköta eftersysslor och utvärdera hur det har gått utifrån ett hälsa- och miljö perspektiv.
De mål som ni strävar mot och kommer att träna på är att:.....

Eleven kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet,

Eleven kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,

Eleven har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,

Eleven tränar på bakning och matlagning och olika metoder för detta.

Eleven tränar på hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.

Eleven tränar på planering och organisering av arbetet vid matlagning och övriga uppgifter runt omkring.

Eleven tränar på att använda redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning på ett funktionellt och säkert sätt.

Eleven visar att hon/han förstår hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel

Eleven tränar på hur måltider bör komponeras utifrån individuella behov av energi och näring.

Eleven tränar på hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande.

Eleven tränar på arbetsfördelning och samarbete på gruppnivå.


Konkreta mål:
- Använda rätt redskap vid rätt tillfälle 

- Stekning som matlagningsmetod 
- Hygien vid hantering av mat 
- Individuella behov utifrån tallriksmodellen 
- Arrangera kring måltiden
- Jämställdhet i köket
- Lämna ett enkelt omdöme och en reflektion om ditt arbete och resultat.
- Motivera dina val.
- Planera och organisera arbetet kring matlagningen och efterarbetet på ett fungerande sätt
- Baka med jäst. Vad krävs för ett gott resultat?


Inför detta prov kan det vara bra att både träna hemma på att laga, men också att läsa på lite.
Detta gör du på följande sidor i HK-boken:
s. 19-20

s. 86-89
s. 142
s. 145
s. 154
s. 160
s.164
s.272

Recepten hittar du också i HKk-boken på sidorna:

s. 229 (hamburgare)
s. 275 (hamburgerbröd)

________________________________________________

Ha en bra vecka och en trevlig helg!

/Linnea

01:or Pizzeria Casalinga

I veckan har HK-köket förvandlats till en snabbmatsrestaurang. Närmare bestämt en pizzeria. Pizzeria Casalinga (casa=hem, linga=kunskap;))

Det har bakats vesuvios, calzones och hawaiis på löpande band och vi har pratat lite om snabbmatskulturen, andra matvanor och tittat på en kort film om Paulo Roberto som näst intill förstör sin kropp på 3 veckor. 

Pizzerian som idag finns i varje svensk by och småstan har inte alltid funnits utan kom till Sverige med arbetsinvandringen under 70-talet. Det är efter det pizzerian har blivit så populär i Sverige. 

Nästan alla ni är överens om att den hemmagjorda pizzan är snäppet godare än den köpta. Dessutom är det betydligt mycket billigare och miljövänligare att göra sin egen. 

En köpt pizza kostar väl typ mellan 65-120 kr
Den hemmagjorda, beroende på vad man har på kostar typ mellan 20-30kr.



Nästa lektion: . Praktiskt prov. Det kan vara så att man faktiskt måste läsa på lite till det provet också, eller träna lite hemma. Framför allt om man satsar lite högre och om man kanske inte presterade som man hade önskat på teoriprovet.